fredag den 21. oktober 2011

DIY - strikket babyvest

Nå nu har jeg altså ikke prøvet at dele mine hjemmebiksede opskrifter med andre før så håber de er nogenlunde forståelige og brugbare. Indtil videre har jeg kun størrelsen i 3 mdr. men der kommer også en i 2 år senere.



Babyvest
Størrelse: 3mdr.
Overvidde: ca. 49 cm.
Længde: ca. 28 cm.
Materialer: Arwetta 100% merino uld


Ryg stykket: Slå 78 m op på p 2½ og strik rib (4 r, 2 vr): 1. p = vr-siden, beg med 2 vr (4 r) 2 vr (4 r), forts rib p hen. Forts i rib, som m viser (på retsiden er der 4 r 2vr). Når arb måler 14 cm: Strik 2 r sm i begge sider = 76 m. Strik herefter de yderste 5 m i begge sider r på alle p. Når ærmegab måler 8 cm: Sæt de midterste 28 m på m-holder til nakke og strik hver side færdig for sig: Strik videre lige op til ærmegab måler 11 cm. Sæt rest 24 m på m-holder til skulder.

Forstk: Strik som ryg, til arb måler 12 cm. Del til stolpelukning på næste p fra r-siden: 36 m rib, 2 r, 2 r sm, 2 r = i alt 41 m. Strik de sidste 36 m på p. Vend og strik over disse 36 m (= højre side af forstk) og slå 5 m op i slutn af p (til stolpe) = 41 m. Strik de 5 nye m r på alle p, øvrige m som før. Beg ærmegab som på ryg. Når ærmegab måler 6 cm: Sæt de yderste 10 m mod midt for på m-holder til hals. Luk derpå i beg af hver p fra halsens side for 3, 2, 1, 1 m. Når ærmegab har samme højde som på ryg: Læg ryg og forstk r mod r og strik skuldrene sm, luk samtidig af. Sæt mrk ved 2 knappers placering på stolpen (3. knap kommer senere, i halskanten). Strik venstre side af forstk som højre, men lav knaphuller, som mrk.

Knaphul: Strik fra r-siden til der mangler 4 m; luk 1 m af, strik de sidste m. Lav omsl over den aflukkede m på næste p.
Halskant: Samle 74m op med p 2½ langs halsen (inkl. m på m-holdere). Strik 5 p r, og husk at lave det sidste knaphul på 2. p. Luk af.

Montering: Sy sidesømme op til passende ærmgabsåbning. Sy knapper i.

Havde altså kun de billeder jeg har brugt engang før så dem må i nøjes med da den er foræret væk.

3 kommentarer:

  1. Kom forbi din blog via en af de blogge du er fast læser på (kan ikke lige huske hvilken).

    Rigtig hyggeligt blog du har, dejlige billeder og dejlig måde at skrive på...jeg bliver hængende og glæder mig til at følge med ;o).

    Og skal strikketøjet frem igen, kunne jeg måske forsøge mig med din vest når den kommer i str. 2 - den ser dejlig lun ud.

    God søndag!

    SvarSlet
  2. Dejligt at hører du syntes om hvad jeg har her på bloggen.

    Strikken kommer måske i løbet af de næste par uger, har nemlig en del projekter der skal laves færdige inden der må startes nye :-)

    SvarSlet
  3. Hejsa :)
    Jeg er ved at strikke en vest som din i samme garn, men jeg synes pludselig den ser meget lille/smal ud. Hvor bred er din vest ca? Altså hen over maven?
    Mange hilsner, Helle

    SvarSlet