fredag den 27. januar 2012

Lækre fastelavnsboller

Til Leas fødselsdag i dagplejen i går havde jeg bagt små lækre fastelavnsboller med æblefyld.

Det skal du bruge til ca. 15 stk;
350g Hvedemel
100g Grov durum
25g Gær
100g smør
1 æg
2 dl mælk
2 tsk. vanillesukker
½ tsk. salt

Fyld
1½ æble
vanille eller kanel
- Æblerne skæres i små tern (selvfølgelig uden kernehus, og skræl hvis den er for grov) og vendes i ren vanilie eller kanel.

Gæren opløses i lunken mælk, tilsæt smeltet smør (ikke for varm), æg, mel, vanillesukker og salt. Dejen æltes glat og smidig - dejen skal være blød. Herefter formes den til en stor kugle. Dejen skal hæve under låg i ca. 1-1½ time. Dejen deles i ca. 15 lige store dele. Hver kugle trykkes til små runde pandekager ca. 1 cm tykke fyldet ligges midt på og dejen foldes omkring æblerne. Herefter skal bollerne hæve endnu 30 min inden de pensles (med æg) og stilles i en 200*C varmluftovn i ca. 12-15 min.

Jeg har pyntet dem lidt for at de var festlige til fødselsdagen.

God fornøjelse med bageriet

1 kommentar:

  1. Tror jeg skal bage dem igen i denne uge men vil prøve at peppe dem lidt op med en æble-makron blanding

    SvarSlet