mandag den 30. april 2012

Lofoten

Jeg er godt klar over at det er ved at være længe siden vi kom hjem fra ferie, men der har simpelthen bare været rigtig mange ting, nyt arbejde, gæste dagpleje, fødselsdage, konfirmationer og så bare alt det ind i mellem. Men jeg syntes alligevel i skal have lidt billeder fra vores tur til Lofoten.

Vi rejste torsdag den 29 marts for at besøge min bror som bor på Lofoten, vi havde lejet et lille hus på nordsiden af øen og en bil så vi kunne komme lidt rundt og se det hele.


Jeg tror aldrig jeg har oplevet så vild en natur, eller natur og natur der var jo ikke rigtig nogle træer eller ligende, men landskabet det var imponerende. Fjeldene på lofoten er skarpe og stejle når de er over ca. 400 m men alt der er under er rundt og blødt som i resten af Norge. Det skyldes at i istiden var Lofoten selvfølgelig også dækket af is, men alt over de ca. 400 m lå fri af isen og er derfor også noget af det ældste fjeld der findes i hele Norge.
En anden ting der er helt unikt for Lofoten er at der er sandstrande, nogle bløde og lækre af slagsen men også nogle af de bedste surfer strande i Europa, selv i Påsken var der mange på/i vandet - godt det ikke var mig.
Men det der nok næsten var mest imponerende var at de 10 dage vi opholdte os på Lofoten blev dagen (de lyse timer) 2,5 time længere - det kunne virkelig mærkes.

Vores tur bar præg af at vi havde et barn på 2 år med, som ikke lige kunne overnatte i det fri. Så vores ture var endags ture men vi fik både klippe klatret, kravlet i huler, stået på ski, bygget snehule, besøgt glaspuster galleri, besøgt et lille akvarie med fisk og sæler fra havet omkring Lofoten og gået tur på fjeldet. Da vi kom til Lofoten var der ingen sne, men da vi stod op den første dag var der 20 cm som i løbet af ugen blev til ca. 50-60 cm - dejligt når man nu elsker rigtig vinter. Her kommer en billed storm - håber du vil bruge 5-10 minutter på at kigge dem :)




























Noget andet der var utrolig tiltalende for mig (os) var den ro der var over alle mennesker. Det var tydeligt alle vejne at familien kom i første række og det vi ikke nåede i dag, det er der jo også en mulighed for at nå i morgen - så sikke en ro vi kom hjem med, det to lige et par dage at komme tilbage i de gamle rytmer.

Tak fordi du kiggede med :)

1 kommentar:

  1. Du berigede lige mig med smil og glæde i min nattevagt - tak for det!

    SvarSlet